از او یادگار آفرین نامه است   |   یکی شاهکاری از آن خامه است

در نوشتن فیلمنامه تاریخی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

در نوشتن فیلمنامه تاریخی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

نوشتن یک فیلمنامه تاریخی می تواند یک کار چالش برانگیز اما پر ارزش و در عین حال ظریف باشد. شما می خواهید داستانی متقاعد کننده بگویید که از طرفی جوهر گذشته را به تصویر کشد و از دیگر سو مخاطب مدرن را نیز درگیر کند. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند در این زمینِ سنگلاخ حرکت کنید.

 

ژانر خود را بشناسید

فیلمنامه‌های تاریخی می‌توانند در ژانرهای مختلفی مانند درام، کمدی، اکشن، عاشقانه یا بیوگرافی قرار بگیرند. هر ژانر مخاطب خاص خود را دارد. شما باید بدانید که چگونه می خواهید داستان را تعریف کنید و به چه نوع لحن، سبک و ساختاری نیاز دارید.

 

دوره تاریخی را بشناسید

قبل از شروع نوشتن، باید در مورد دوره تاریخی مد نظر خود تحقیق کنید. شما باید زمینه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن زمان و همچنین آداب و رسوم، ارزش ها، باورها و زبان شخصیت های آن دوره تاریخی را بشناسید. حتی باید از منابع تاریخی، اسناد و شواهد شناخت داشته باشید. تحقیق می تواند به شما کمک کند از اشتباهات اجتناب کنید.

 

هدف گذاری کنید

در حالی که باید به حقایق تاریخی وفادار باشید، باید هنر خود را پیرامون آن واقعه نشان دهید. علاوه بر این باید به این پرسش ها پاسخ دهید که قرار است چه پیامی صادر کنید؟ اهمیت داستان شما در حال حاضر چیست؟ چگونه می توانید شخصیت های خود را پیچیده و پویا به تصویر بکشید؟ چگونه می توانید از دیالوگ، کنش و تصویرسازی برای انتقال دیدگاه خود استفاده کنید؟

 

به تاریخ وفادار باشید

توجه به قوانین، آداب و رسوم دورهٔ تاریخی مورد نظر را فراموش نکنید. این شامل رفتار، زبان، لباس‌ها و سایر جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی مرتبط با زمان و مکان می‌شود. بررسی آداب و رسوم، قوانین قضایی و سیاسی، و رویدادهای تاریخی که قبل از دورهٔ موردنظر رخ داده است و… به شما کمک خواهد کرد تا فیلمنامهٔ تان به درستی، تاریخی باشد.

 

خلاق و منصف باشید

نوشتن یک فیلمنامه تاریخی، یک کپی و پیست ساده از گذشته نیست. شما باید عناصری را متناسب با ژانر، زاویه و مخاطب خود پیدا کنید. ممکن است لازم باشد برخی از رویدادها را متراکم، ساده یا نمایشی کنید، یا برای پرکردن شکاف ها، شخصیت های تخیلی، داستان های فرعی یا سناریوهای جدید بسازید، یا مقداری طنز، تعلیق و ماجراهای عاشقانه به داستان بیفزایید. با این حال، شما نباید حقایق یا زمینه های تاریخی را تحریف یا نادیده بگیرید، یا افراد یا گروه های درگیر را مورد توهین و قضاوت نادرست قرار دهید. در نوشتن فیلمنامه تاریخی، باید به تمامی روایت‌های مختلف توجه شود و تعادل حفظ گردد.

 

بازخوردها را دریافت و تجدید نظر کنید

در نهایت، باید بازخورد دریافت کنید و اسکریپت خود را بر اساس پاسخ های دیگران اصلاح کنید. ممکن است بخواهید با کارشناسان، مورخان یا مشاورانی مشورت کنید که می توانند صحت داستان شما را تأیید کنند. همچنین ممکن است بخواهید فیلمنامه خود را با برخی از خوانندگان، بازیگران یا کارگردانانی که می توانند خلاقیت و وضوح نوشته شما را ارزیابی کنند، به اشتراک بگذارید. بازخورد می تواند به شما کمک کند هر گونه مشکل، شکاف یا ناهماهنگی در فیلمنامه وجود دارد شناسایی و برطرف شود و همچنین نقاط قوت تقویت گردند.

 

منبع:

https://www.linkedin.com/advice/0/how-do-you-balance-realism-creativity-historical#:~:text=Before%20you%20start%20writing%2C%20you,and%20language%20of%20your%20characters.

 

 

🔹 «هسته فناور تاریخ پژوهان یادگارآفرین مستقر در دانشگاه فردوسی مشهد آمادگی اجرای طرح‌های تاریخ خانوادگی، تاریخ نهادها، مؤسسات، سازمان‌ها، صنایع، شهرها و روستاها و … را زیر نظر استادان رشته تاریخ دارد.»

دیدگاه خود را بنویسید

گفتگوی تلفنی

-

پیام رایانامه ای

Info@yadegarafarin.ir

ارتباط تلگرامی

@Jahistorian

ملاقات حضوری

دانشگاه فردوسی مشهد