از او یادگار آفرین نامه است   |   یکی شاهکاری از آن خامه است

آیا نوشتن زندگی نامه توسط افراد عادی مفید است؟

آیا نوشتن زندگی نامه توسط افراد عادی مفید است؟

این تابو هنوز وجود دارد که بیوگرافی فقط خاص افراد مشهور، سران کشورها یا بنیانگذاران شرکت های بزرگ است. اما این نمی تواند صحیح باشد زیرا هر انسانی به روش منحصر به فرد خود، تأثیر معناداری بر دنیای اطراف خود گذاشته است و تجربیات او ارزشمند است. مهم نیست که چقدر اعمال خود را کوچک فرض کنیم، تأثیر آنها بر دیگران – و آینده – اغلب بسیار بزرگتر از آن است که می توانیم ببینیم یا درک کنیم. بله، داستان شما ارزش گفتن دارد. حتماً بارها با خود فکر کرده اید که ای کاش پدران و اجدادم تاریخچه ای از زندگی خود به جای می گذاشتند تا خود را بهتر بشناسیم. اما باید دانست که چنین نوشته هایی فراتر از مزایای شخصی، دارای مزایای اجتماعی و تاریخی هستند چراکه از روی آنها می توان قسمتی از یک دوره تاریخی را لمس کرد. بنابراین نوشتن بیوگرافی توسط مردم عادی می تواند برای علم تاریخ بسیار مفید باشد. به طور کلی می توان چند مزیت عمده اینگونه زندگی نامه ها را به شرح زیر بر شمرد:

  • زمانی که کمبود اسناد رسمی و منابع تاریخی احساس می شود، زندگی نامه ها می توانند اطلاعات مفیدی در اختیار مخاطب خود قرار دهند.
  • زندگی نامه ها درک ما از عواطف، نگرش ها و تجربیات جوامع را بهبود می بخشند.
  • زندگی نامه های نوشته شده توسط افراد معمولی ممکن است شامل جزئیات کوچک و جالبی باشند که در منابع دیگر قابل دسترس نیست.
  • زندگی نامه ها می توانند یک مدخل اولیه برای مطالعه دوره های زمانی که آشنایی کمی با آنها وجود دارد در نظر گرفته شوند.
  • زندگی نامه افراد عادی علاوه بر مزیت های پژوهشی می تواند مزیت های آموزشی نیز داشته باشد. مثلاً برای دانش آموزان، یادگیری تاریخ از طریق داستان های زندگی افراد واقعی می تواند جذاب تر باشد.
  • زندگی هر فرد منحصر به فرد است. چیزی که برای شما “عادی” به نظر می رسد ممکن است برای دیگران جذاب باشد.

بنابراین، زندگی نامه، چه از افراد مشهور و چه افراد عادی، با ارائه دیدگاه شخصی و جزئی به رویدادها و دوره های تاریخی، نقش تعیین کننده ای در علم تاریخ ایفا می کند. آنها تاریخ را قابل دسترس می کنند و به ما امکان می دهند گذشته را بهتر درک کنیم.

منابع:

https://www.historians.org/research-and-publications/perspectives-on-history/january-1992/biography-and-autobiography-in-the-teaching-of-history-and-social-studies

https://en.wikipedia.org/wiki/Biography

https://blog.storyterrace.com/us/4-inspirational-reasons-to-write-your-biography

https://writing.stackexchange.com/questions/26159/my-autobiography-is-exciting-but-im-an-unknown-should-i-make-it-a-novel-inste

 

🔹 «هسته فناور تاریخ پژوهان یادگارآفرین مستقر در دانشگاه فردوسی مشهد آمادگی اجرای طرح‌های تاریخ خانوادگی، تاریخ نهادها، مؤسسات، سازمان‌ها، صنایع، شهرها و روستاها و … را زیر نظر استادان رشته تاریخ دارد.»

دیدگاه خود را بنویسید

گفتگوی تلفنی

-

پیام رایانامه ای

Info@yadegarafarin.ir

ارتباط تلگرامی

@Jahistorian

ملاقات حضوری

دانشگاه فردوسی مشهد