از او یادگار آفرین نامه است   |   یکی شاهکاری از آن خامه است

تاریخ شفاهی گرجستان (معرفی یک سازمان)

تاریخ شفاهی گرجستان (معرفی یک سازمان)

Proactive Group Georgia یک سازمان اجتماعی است که از طریق ترویج فعالیت مدنی، کارآفرینی، تنوع فرهنگی، فعالیت‌های آموزشی غیر رسمی، انجمن‌های بین‌المللی، میزگردها، سمینارهای آموزشی و… به افراد کمک می‌کند تا شایستگی‌های کلیدی خود را توسعه دهند، در سطح شخصی و حرفه‌ای رشد کنند و شهروندان فعال تری برای جامعه باشند. یکی از کارهای این سازمان تاریخ شفاهی است که حول محور صلح می چرخد و هدف آن افزایش آگاهی جوانان در مورد اهمیت صلح است.

جوانان روستایی بولنیسی (جنوب غربی تفلیس) که شامل قومیت های آذربایجانی، ارمنی و گرجی هستند، همیشه از آوارگان آبخازیا یا پناهندگان اوکراینی استقبال می کنند. در حال حاضر بسیاری از مردم اوکراین در بولینیسی به خانواده های بومی پناه برده اند. از این رو سازمان فضا را مناسب دیده است که پروژه های خود را در این جامعه چندفرهنگی آغاز کند. سازمان، آموزش هایی را پیرامون تاریخ شفاهی آغاز کرد تا شناخت افراد از یکدیگر افزایش یابد و زمینه های نفرت میان قومی از بین برود. در یکی از این کلاس ها، شرکت‌کنندگان نمونه‌های محلی تاریخ شفاهی را در قالب فیلم تماشا کردند و پیرامون آن به بحث نشستند. یکی از شرکت کنندگان لوکا کوکایا، 17 ساله بود که به نظرش فعالیت‌های آموزش غیررسمی تاریخ شفاهی راه عالی برای یادگیری موضوعات مهم، مانند آموزش صلح و کنشگری اجتماعی است.

گیورگی آگیربایا، مدیر این پروژه هدف خود را اینگونه بیان می کند:

«کار با جوانان، توانمندسازی و ایجاد انگیزه در آنها برای تبدیل شدن به کنشگر و فعال صلح در جوامع خود، همیشه بسیار الهام بخش است.»

یکی از مصاحبه شوندگان لیا ریکادزه پس از جنگ در آبخازیا، شهر مادری خود را ترک کرد و توسط شهرداری بولنیسی و مردم این شهر پناه داده شد؛ جایی که خانواده او زندگی جدیدی را آغاز کردند. او امروز  به عنوان معلم در یکی از مدارس شهرداری بلنیسی، تجربه خود را در مورد زندگی اش در دو بخش قبل و بعد از جنگ به اشتراک می گذارد. او معتقد است که ما باید از طریق آموزش و تقویت پیوندهای فرهنگی-اجتماعی با یکدیگر دوباره متحد شویم.

 

منبع:

https://remember-to-act.de/oral-history-georgia/

 

🔹 «هسته فناور تاریخ پژوهان یادگارآفرین مستقر در دانشگاه فردوسی مشهد آمادگی اجرای طرح‌های تاریخ خانوادگی، تاریخ نهادها، مؤسسات، سازمان‌ها، صنایع، شهرها و روستاها و … را زیر نظر استادان رشته تاریخ دارد.»

دیدگاه خود را بنویسید

گفتگوی تلفنی

-

پیام رایانامه ای

Info@yadegarafarin.ir

ارتباط تلگرامی

@Jahistorian

ملاقات حضوری

دانشگاه فردوسی مشهد